Lærerens
rolle
Egen
erfaring/kompetanse
Jeg
begynte som lærer i 2011 og før jobbet jeg som både assisterende lærer på
barnetrinnet og morsmålslærer, og har også hatt rollen som kontaktlærer og
fagforumsleder. I programområdet jeg underviser er elektro og matematikk, så jeg
har både vært involvert i fellesfag og programfagene i vg1 og vg2 og vg3 nivå.
Jobben som lærer i min oppfatning dreier seg om erfaring og kontinuerlig
forbedring. Det er ingen dag som like for oss lærer og hver dag har sine
utfordringer. Noen dager er det koseligere en andre og det er lærerens oppgave
å tilpasse undervisningen på en måte som matcher og motiverer ungdommene.
Gode
relasjoner mellom elever og lærer er nøkkelen til å etablere et læringsmiljø
elevene og læreren trives. Så er det viktig at læreren etablerer en god
relasjon med eleven og bevist de konsekvensen det føre fram hvis relasjonen
ikke blir som det burde være.
Jeg som
person er veldig opptatt i denne og prøver alt jeg kan for å etablere en god
relasjon med elevene fra dag en. Presentere meg gjerne til elevene og prøver å
bli kjent med alle i klassen, og tydelig med elevene om hva som skal til et
godt og faglig klassemiljø.
Med at det
blir en god relasjon mellom meg og elevene gjør at det blir lettere for elevene
og skape en bedre relasjon mellom andre elever i klassen. For elevene er det
viktig han/hun etablerer gode klassekamerater som de kan samarbeide godt sammen
på skolen eller hjemme i fritiden.
Gode
relasjoner også skaper et inkluderende læringsmiljø, der alle elevene føler seg
å bli hørt eller blir akseptert akkurat på den måten de er som person, og
elevene føler seg trygge mot hverandre.
Å skape
gode relasjoner synes er en av de viktigste rollene en lærer har og er ikke
lett oppgave til seg selv. Fordi læreren er den som har hovedansvaret til å
etablere gode relasjoner mellom seg selv og elevene og ikke minst elevene. Men
bruk av forskjellige undervisningsmetode som gjør at elevene for muligheten til
å samarbeide litt tettere sammen kan også hjelpe til å etablere en slik
relasjon. Så oppskriften er rett og slett og prøve forskjellige
undervisningsmetoder som kan gi elevene muligheten til å bli godt kjent
hverandre og med læreren også.
Elever
med sosialvansker
Ofte er det slik at elever med sosiale problemer har litt vanskeligheter når det gjelder å etablere gode relasjoner mellom andre elever og ikke minst med læreren. Disse elevene kan trenge litt ekstra tid, eller andre måter å bli kjent med læreren eller med elevene. Så er det viktig at læreren gir hensyn til disse sårbare elevene og tilrettelegge undervisningen på en måte som tiltrekker deres interesse. Det er ofte flere slike elever som vi lærere møter ofte i dagens skole. Mange av dem trenger individuell støtte, både i sosialt og faglig og læreren må prøve alt for å finne den metoden som passer på den enkelt eleven. Så er her må læreren bruke bevist tilpasset opplæring og differensiering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar